na zdjęciu budynek Urzędu Miejskiego w Barwicach

W dniu 30 grudnia 2024 r. ( poniedziałek ) o godz. 08:00 odbędzie się XII sesja Rady Miejskiej w Barwicach…

Plakat Konsultacje społeczne Programu współpracy Gminy Barwice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2025 rok. 

Konsultacje społeczne Programu współpracy Gminy Barwice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, prow…

Podpisanie umowy na dotację celową na remont zabytkowego kościoła św. Stefana w Barwicach.

W dniu dzisiejszym, 29 listopada 2024 roku, została podpisana umowa na udzielenie dotacji celowej na realiz…

Plakat nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.

Informujemy, że dyżur nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w punkcie nr 3 w Barwicach w dniu 04.12.2024…

Informacja nt. opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
na zdjęciu plakat z pojemnikiem na odpady z widoczną ręką wrzucającą  worek ze śmieciami do kubł

Szanowni Mieszkańcy Gminy Barwice.

W związku z art. 6i ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U z 2023 r., poz. 1469 ze zm.) opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje w przypadku nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy za każdy miesiąc w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec,
a w przypadku nieruchomości niezamieszkałych za każdy miesiąc w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne.

W związku z powyższym obowiązek ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przesądza sam fakt zamieszkiwania. Natomiast to, czy odpady są wytwarzane oraz w jakiej ilości, nie ma znaczenia. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie przewiduje możliwości zwolnienia z opłaty czy różnicowania jej stawki z uwagi na okres faktycznego przebywania na nieruchomości.
Tym samym czasowa nieobecność zobowiązanego, spowodowana np. wyjazdem do bliskich, praca za granicą, czy kierowcę tirów nie zwalnia od obowiązku ponoszenia opłaty za gospodarkę odpadami.

W  związku z powyższym, właściciele nieruchomości, w przypadku których zadeklarowana dotychczas ilość osób zamieszkujących nieruchomość nie jest zgodna ze stanem faktycznym, proszeni są o złożenie stosownej zmiany deklaracji nie czekając na wezwanie w terminie  do 10.02.2024 r. Korektę należy złożyć w siedzibie Urzędu Miejskiego w godzinach pracy urzędu, pokój nr 1 lub 23.

Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z art. 6m ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach "właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych".

Ponadto zgodnie z art. 6m ust. 2 wyżej wymienionej ustawy „w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana”.